Místa

krásná, tajemná i zapomenutá,
která neztrácí svého Genia Loci.

Místa Zajímavosti

Jak to bylo s dopravou

stará tramvaj

Dopravu v Praze v 15. a 16.století zajišťovaly formanské vozy, to nikoho asi nepřekvapí. Na počátku 18.století měl ovšem jistý pan J.F.Fachner zajímavý podnikatelský záměr. Na pěti stanovištích v Praze čekali jeho olivrejovaní a vyškolení nosiči na své zákazníky. Narozdíl od dnešních taxikářů, měli tito první pražští taxikáři s nosítky pevně stanovené taxy, a například za přenesení přes Karlův most účtovali tři krejcary. Tato služba fungovala od roku 1712 do roku 1748.

Na konci 18.století již Prahou projížděly první fiakry. Aby se zabránilo četným sporům o nejvýhodnější štafl, nařídila městská rada fiakristům denně měnit své stanoviště podle abecedního seznamu jmen. O století později již Prahou projížděly první omnibusy- to byly velké pérované vozy pro deset až dvacet osob, tažené jedním, či dvěma koňmi.

První pražská koňka vyjela v roce 1879 od Národního divadla přes Příkopy do Karlína. Byla to jednokolejná trať se čtyřmi výhybkami a měřila necelé 4 kilometry. První elektrickou tramvaj předvedl František Křižík při Jubilejní výstavě v roce 1891. Vedla z Letné k výstavišti ve Stromovce. První pravidelná linka z Florence do Vysočan byla uvedena v provoz o pět let později.

Za zmínku jistě stojí návrh obchodníka V.J.Rotta z roku 1898, aby se při budování moderní kanalizační sítě v tunelech pod Prahou vybudovala podzemní dráha. Následovalo několik dalších návrhů a projektů, které se nedočkaly realizace, až v roce 1974 začal provoz na prvním úseku metra trasy C.


Článek byl vytvořen 08.03.2008
Design by Michal Bůžek